Konsten att fejka en skyggning


Jag tyckte Galishimo var lite märklig i fredags, när jag red. Han tuggade frenetiskt på bettet och skyggade varje gång vi var på ett särskilt ställe på ridbanan. Mitten av ridbanan, närmare bestämt. Jag tänker att det finns inte så mycket att skygga för på mitten av ridbanan. Det är ju liksom bara plan sand inom 15 meters radie.

Men han tänkte att det fanns något att skygga för.

Jag brukar ju vänta ut honom och låtsas som det regnar när han skyggar, men det var något väldigt mystiskt med skyggandet idag. Det var lite för avspänt liksom... en riktig skyggning brukar ju komma "bakifrån"... det första man märker är att rumpan och benen rycker till och sedan kommer huvudet upp och resten av hästen sprätter iväg... Ungefär som vi själva först hoppar till och sedan tittar "Vad var det där?!".

Nu var det liksom "framifrån" som skyggandet kom. Han höjde huvudet först, och verkade tänka "Vad var det där?!" innan benen sprattlat... och det var lite mindre elektriskt än vad det brukar vara...

så jag provade faktiskt plan B: Smisk.

Efter att ha fått smisk två gånger så slutade han skygga. Tänk att han faktiskt försökte manipulera mig. Den lilla rackaren..!

För övrigt känns det otroligt skönt att kunna korrigera honom utan att han detonerar som en bomb! Han blir bara bättre, mognare, tryggare! 

.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback