Konsten att inte ge upp




Idag hade jag bestämt mig för att rida. Det gäller att inte ge upp. Någonstans måste Galishimo ha blivit trött av gårdagens "tjur-rusning". När jag skulle sätta mig upp i sadeln tvekade jag. Han frös fast, och höll nästan andan. Jag ställde foten i stigbygeln och tvekade länge. Sedan fegade jag ut. Klev ned från pallen och vandrade lite med honom. Sedan upp igen. Han höll andan igen, hela kroppen stelnade till.
"Du kan ju det här." sa jag lugnande till honom, och satte mig upp i sadeln. Han stod stilla. Jag klappade honom lite på halsen. Han gick några tveksamma steg. Sedan blåste han upp sig till sitt allra vackraste väsen, och började stolt trampa runt med mig på ryggen. Nästan i en akademisk Piaff. Han joggade elegant och vigt med högt buret huvud och mig på ryggen. Jag försökte få honom att skritta, jag försökte dämpa honom, men hans entusiasm hade inte lämnat mig oberörd.

Han ville jobba. Han ville väldigt gärna jobba.

När vi travade ville han galoppera. Full av bus och med spetsade öron. En stalltjej kom senare in och fotograferade oss. Jag fnissade och Galishimo lekte lite. Vi tog kanske inga stilpoäng, men vi hade roligt. Båda två. Och han ville verkligen lyda. Han ville verkligen göra sitt bästa.

"Du har gjort ett bra jobb med honom, det märker jag." sa hon.

Jag blev så stolt. Så oerhört stolt.

.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback