Jag bangade inte!

Är jag tjejen som bangar? Nej, jag är inte tjejen som bangar. Även om det kostar både pengar och värdighet.



Det är nämligen så att en väldigt känd dressyrinstruktör från Portugal håller dressyrlektioner en gång i månaden i vårt stall. Se bild ovan. Kvinnor vallfärdar till honom med sina hästar och han kan allt inom Den Högre Skolan och lite mer avancerad dressyr. Nu råkade någon tvingas avboka sin privatlektion och arrangören frågade om jag och Lilla Pellefant ville rida för en riktig storskrällare.
"Ja" sa jag, och tittade tveksamt på Snurre Sprätt, som för tillfället gjorde crazy eyes och tuggade frenetiskt på bettet.
"Jag har inga pengar, bara." Fortsatte jag.
"Äh, betala när du har råd!" Sa arrangören och log vänligt åt mig.

Nej. Jag kan ju inte banga. Så plötsligt satt jag där, på Galishimo, inför ett engelsktalande proffs. Med min westernsadel. Som kanske inte passade så bra för tillfället.

Lite otippat sådär.

Jag var sjukt nervös. Instruktören ringade genast in min skepsis och bristande tillit till hästen, och sedan var det bara att köra.
"Nu är du här och jag förväntar mig att du gör som jag säger" sa instruktören, och sedan kom kraven i en strid ström. Krav på mig, krav på hästen, krav på övningar. Nya övningar. Ännu fler övningar. Högre tempo. Och en ny övning. Och en till. I 45 minuter.

Galishimo som aldrig blivit riden mer än en kvart började undra "va faaan?!" efter en halvtimme, Men då kontrade instruktören med

* trumvirvel *

en ny övning.


Själv knuffades jag hänsynslöst ur mina komfort-zoner och tvingades göra övningar jag tyckte var jobbiga, då jag förväntade mig att Galishimo skulle bli orolig. Men det blev han inte. Galishimos huvud var helt absorberat av alla nya ständiga uppgifter. Det fanns inget utrymme för honom att oroa sig.

Till sist kom vi till det absolut mest förnedrande ögonblicket någonsin, i min hästkarriär:
När instruktören avslutade lektionen och tog mig i hand började jag gråta. Inte fulgråta men typ bli tillräckligt blöt för att de i ridhuset skulle märka det och skratta lite. Jag började gråta över den lite omilda överraskningen att jag knuffats in på dressyrarenan, utan en susning på vad jag gett mig in på, och över lättnaden att min fina unghäst skötte sig fantastiskt.

Eller mer än fantastiskt. Galishimo har aldrig överraskat mig så stort förut.

Jag kunde inte föreställa mig att han skulle ta sig an alla uppgifter, så engagerat! Han kämpade så bra! Finaste hästen!


.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet