Kettlebells


En bil stannade när jag rastade hunden. En ruta vevades ned. Det var min naprapat.
"Det är kettlebellsträning i brottarlokalen om en timme. Kommer du? Joel är också där."
"Ja." svarade jag. Såklart jag ska prova kettlebells. Det är fredagkväll och jag har inga planer.

Kettlebells är klot med handtag som man lyfter på olika omständiga och jobbiga sätt tills kroppen blir mör. Kortfattat, alltså.

En timme senare så höll jag i pyttesmå nybörjar-kettlebells bland en grupp karlar som hade helt normala kettlebells. Deras såg ut som bowlingklot med handtrag, och mina såg ut ungefär som små svartmålade pingpong-bollar med en liten metallögla att hålla i. Jag startade försiktigt för att lära mig grunden. Det går inte pumpa på med tunga vikter första gången, heller.
Sedan hämtade jag tyngre vikter och så körde jag på under vidriga grimager och flammig hud och mängder av svett.

Då hade mina kettlebells ökat från ping-pong-storlek till tennisboll-storlek. Ungefär.

Vart hittar man jättestora kettlebells som inte väger något?
.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet