Pigg unghäst!

I går var det bitande -19 grader ute på morgonpromenaden med hundarna. När vi gick över bron in mot stan så bet kylan i ansikten och hundarnas morrhår blev alldeles vita och frostiga. Så vi gjorde som vi gjort de senaste tre veckorna, vi stannade på ett hundvänligt Cafë, drack varm choklad och vilade en liten stund. Denna vinter har kylan verkligen varit jobbig och jag börjar längta efter mer värme. 


Hur blir Ares i kylan då? Jo pigg! Pigg och glad. Nästan varje gång jag longerat honom i vinter så drar han igång en eller flera rejäla bockningar och jag tänker att det där inte skulle vara så så skoj att försöka sitta kvar på. Men det verkar som att han tar lite mer ansvar när jag väl suttit upp. Men pigg var han. Han ville helst trava och skritten går i ett helt annat tempo än vad jag är van vid. Det är inte lätt att ställa om sig, Galishimo trippade när han var energisk, han kortade stegen och trampade på stället. Ares kliver glatt på med stoora snabba steg och tar egna intiativ till trav. 


Men han är ändå uppmärksam! Med mindre och mindre medel kan jag styra honom och han verkar alltid vilja göra sitt allra bästa. 


Själv skiner jag som en sol över att få ha en så fin häst. När oron väl lagt sig, och det gör den när jag känner att han är intresserad av att lyda och går på små hjälper, vilket han nästan alltid gör. Här gör han en bakdelsvändning och korsar frambenen fint för att vända runt sin egen bakdel. 


Jag kan fortfarande bli lite förvånad över att Ares är så rolig. Jag vet att jag upprepar mig. Men jag hade verkligen inga förväntningar på honom utöver att jag ville ha en "lugn ponny". Jag ville verkligen ha en lugn ponny. Ni vet, lugnaste ponnyn på ridskolan. Inga märkvärdigheter. Något litet och stillsamt som kunde hjälpa mig tillbaka till hästintresset efter Galishimo. Och så tycker jag ändå att jag fått så mycket mer. Stora fina steg, hög arbesmoral, god energi och snäll. 

"Lillkungen" kallade jag honom kärleksfullt när han glatt kom mot mig i hagen. 

En liten kung, är han. 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet