Högergaloppen


 Galishimo har tappat bort högergaloppen lite. Det är lätt att slarva bort högergaloppen om man är en liten arab. Detta går dock direkt att härleda till att han har blivit riktigt fin i vänstergaloppen och det är säkert både bekvämare och roligare att ta den galopp man är duktig på. Skitsamma om jag fattar högergaloppen i ett högerhörn så det ska bli så omöjligt som möjligt att ta fel galopp. 

"Tadaa!" säger Galishimo och tar den förvända vänstergaloppen med lätthet även i den skarpaste kurvan. 

Så jag får göra om, och göra om, och göra om, och hoppas att han inte bara stärker sin förvända vänstergalopp utan kommer igång bättre med högersidan. Just igår så fick jag åtminstone till fler högerfattningar än felfattningar, men ju tröttare han blir i kroppen ju oftare tar han fel galopp, så man får träna ofta och lite. 

Jag måste också träna in på vart hans kropp och bog är på väg INNAN han fattar fel galopp, så jag har ett strålande tillfälle att bli mer medveten om hur han bär sig. Ofta när han tog fel galopp så hann jag tänka "Det där visste jag ju skulle komma, han sköt ut med vänsterbogen redan i traven..." och så får man en chans att känna in sig bättre på vart man har sin häst. Jag får även en tankeställare om hur jag använder min vikt för även små viktförändringar ger stora genomslag på Galishimo. Det ger betydligt större genomslagskraft att luta sig till höger än att ta ett ledande tygeltag åt höger. 

Men nu är jag ju lite extra motiverad nu när man får en föreställning om hur fin högergaloppen kan bli om man får in den lika bra som den vänstra. Och när jag säger "fin" galopp så menar jag ju inte en showig galopp i perfekt form och höga benlyft, utan en stark och mjuk och reglerbar galopp med precis rätt energi som är enkel att starta och stoppa. Det är fint för mig. 

Snart är vintermånaderna över, då kommer sommarridbanan fram, och då vågar jag pressa honom lite mer i galopparbetet utan att oroa mig över underlaget och om det kan vara slipprigt under snön. Jag känner mig riktigt motiverad! 

Apropå Galishimos form så tänker jag allt mindre på vart han har huvudet. Han får placera huvudet precis vart han vill så länge energin kommer bakifrån, han bär sig, och är reglerbar. Det är ju det jag vill ha... och ibland får...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet