Häst och privatekonomi

Jag tittade lite på min ekonomi och Galishimos kostnader, i stora drag, i morse. Den största tiden jag ägt Galishimo har jag ju bott ensam och haft en egen privatekonomi, vilket är ganska tufft jämfört med om man är sambo och hjälps åt med vissa utgifter. Nu kunde jag ju inte sia om framtiden och att ekonomin skulle bli på detta sätt, men jag fick ändå en tanke på hur jag kunde ha tänkt om jag eh… kunde tänka. Eller något.

Jag köpte Galishimo år 2011 för 20.000 kronor (helt otroligt billigt!) och separerade något år därefter, vilket blev en dyr historia. För mig.

Efter inköpet av hästen tog det mig fem år att få ihop pengar till en hästtransport, som jag köpte för 24.000, men som tyvärr fick renoveras för minst 9000 kronor, så jag säger väl i runda slängar att den kostade 35.000. Sedan fick jag ihop pengar till min hästbil för 37.000 kronor år 2017. Så man kan säga att det tagit mig sex år att få ihop själva kittet Häst, Transport, Dragbil, rent ekonomiskt. Om vi är väldigt generösa och säger att Galishimo kostar mig 2500 kronor i månaden per år, för hyra och hovslagare, så kostar han mig i runda slängar i snitt 30.000 kronor per år.

Okej. Nu gör vi tankeexperimentet att jag stod där år 2011 med 20.000 kronor och funderade på att köpa häst, och valde att i stället lägga undan 2500 kronor i månaden för att även ha råd med hästbil och transport. Alltså, jag valde att i stället för hästunderhåll spara ihop 35.000 + 37.000 kronor för en anständig bil och transport. Då hade jag behövt vänta i två och ett halvt år för att köpa hela kittet. Alltså hade jag haft hela kittet i början på år 2014, i stället för år 2017. Förmodligen ännu tidigare, förmodligen bara i två år, eftersom jag inte har räknat in den ekonomiska sadelkarusellen av alla sadlar som köpts in i hopp om att passa Galishimo.

Å andra sidan hade jag inte haft en lika intressant fritid. Och missat min fina lilla arabhäst.

Men poängen är att det är inte så tokigt att spara ihop en buffert. Det är lätt att stirra sig blind på inköpspriset av hästen, och tänka att resten löser sig. I själva verket är inköpspriset den lilla summan, för vill du även ha en rörelsefrihet, och kunna gå på kurser med din häst, så är bil och transport en viktig ekonomisk del att ta hänsyn till.

Sedan måste man ju våga lära sig köra transporten också. Men det är ju ett kapitel för sig.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet