Kontroll och huvudets placering

Nu har det gått en vecka sedan jag var på akuten och jag återgick så snabbt jag kunde till jobbet, och trappade ned på medicinerna och smärtlindringen så snabbt jag bara kunde. Jag var helt fri från både smärtor och mediciner på tisdagen och har sedan dess rullat på med vardagen, på ett ungefär. Jag vågar inte riktigt återgå till gymträningen ännu och tar det lite lugnare. Jag är fortfarande lite tagen av det hela.




Min häst är förresten världens bästa häst. Efter år och åter år av longering så är han kung på att longeras. Det blir som en dans där han följer minsta vink och lydigt galopperar runt mig, med lite inslag av glädjeskutt.







Jag har även ridit honom och han har varit kanonfin. Vi gör stora harmoniska cirklar över fältet (som ÄNTLIGEN är ridbart!) och jag kan bara sitta avspänt och gunga med i hans fina, stabila galopp. Galoppen HAR blivit finare denna säsong, det kanske inte syns så väl men det känns verkligen när jag sitter på den. Den har mer bjudning och är betydligt mindre vinglig än vad den varit förut. Han lyssnar och balanserar upp sig. Om jag ändrar viktfördelningen så följer han med, med sin kropp, i stället för att avbryta galoppen. Fortsätter han så här fint så har jag nog allt jag kan önska. Jag försöker att öka galoppen emellanåt men då står han antingen emot, eller blir väldigt kort och uppskruvad i formen (nervös), så vi får nöja oss med pyttesmå tempoväxlingar och mycket beröm.

Sedan har jag blivit lite av en... jag vet inte... en tygeltaliban? Jag har ganska långa tyglar nästan jämt och håller formen öppen som standard.

Ju mer jag rider ju mindre poäng ser jag med att kontrollera hans huvud för mycket. Bogar och ben är betydligt intressantare områden att försöka kontrollera, eftersom det (för mig) ger betydligt mer effekt på bärighet och ridupplevelse. Vart huvudet är... i förhållande till ridupplevelsen... not so much. Kanske kommer detta intresse tillbaka, men just nu ser jag inte riktigt poängen. Westernhästar som går med huvudet jättedjupt ser framtunga ut och tappar i mina ögon bärigheten, dressyrhästar som går med nosarna indragna ser också ut att lätt bli framtunga eller åtminstone begränsade. Ska man vara där framme i näsan och fippla med rörlighet och balans, så är det nog otroligt viktigt att man vet vad man gör. Att i stället prioritera takten, bakbenen och bogkontrollen är det svårt att förstöra en häst på. Jag vet att allt hänger ihop men tyglarna får allt mindre betydelse ju mer jag jobbar med just Galishimo.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet