Jag drömde om Galishimo
Jag drömde om Galishimo i natt igen, mitt arabiska fullblod som fick akut tarmvred, och som jag var tvungen att avliva akut i juli 2022. Jag pratar mer än gärna om honom fortfarande.
Jag drömde om att han var i en stor hage på en ridskola och hade blivit skrämd av en elev och sprang runt, ingen kunde fånga honom.
"Det är ingen fara, så snart han ser mig så kommer han att komma till mig." sade jag lugnt och gick ut i hagen. Och så lyfte han sitt vackra vita huvud och tittade på mig, som han gjort tusentals gånger förut, och kände igen mig. Som han gjort tusentals gånger förut. Och kom till mig. Som han alltid gjorde. Ända sedan han var två år och jag hämtade honom hos uppfödaren, har han höjt huvudet, sett mig, och kommit till mig. Ibland med en igenkännande ljus gnäggning, och ibland med bara ett ivrigt nickande huvud.
Galishimo lärde sig även känna igen min bil och stallkompisarna sade att han även brukade gnägga till min bil när jag körde in på stallplanen, det var ett stall med 30 hästar så ni kan ju föreställa er hur många bilar som passerade där. Han var så smart. När jag bytte bil så tog det bara några veckor så gnäggade han åt den nya bilen jag hade.
Jag drömde att jag tog på honom den vackra sadeln på bilden, som jag inte längre äger, och tog honom i de långa westerntyglarna, och sade "Nu går vi på kurs och visar vad vi kan!" och Galishimo såg så nöjd ut. Han gillade att åka på kurs när han blev äldre, det blev många trivselfrustningar under uppvärmningen. Han var så duktig på slutet. Allt var så välbekant, det kändes som att det var här jag hörde hemma, och känslan var så verklig. Elva år fick vi tillsammans och de sista åren kände vi varandra utan och innan.
Och så försökte jag återberätta det hela till Jonatan men började gråta och fick avbryta mig.
Jag önskar att Galishimo hade varit kvar med mig. Jag tror vi hade våra bästa år tillsammans kvar. Han skulle ha fyllt 17 år i år, om han hade överlevt, och det är verkligen ingen hög ålder på en arabhäst.
Ibland har jag tänkt
att den dagen jag blir gammal och dör
så kommer jag inte se bortgångna anhöriga vid min sängfot
utan vandra på en grön äng
och se hans vita vackra huvud lyftas
när han känner igen mig.
.


Kommentarer
Skicka en kommentar