Kan inte vara mer nöjd!

 


Jag kan inte vara mer nöjd över Ares! Det blåste upp till tio sekundmeter i perioder, det var en helt ny häst var på ridbanan, och Ares skötte sig super! Helt plötsligt tycker jag att utvecklingen går väldigt snabbt och att han blir vuxen för snabbt, trots att han är nyfyllda fyra år. Jag tycker han kan så mycket nu också, och är så lyhörd. Om exempelvis en bog glider iväg i traven så lägger jag bara spöet mjukt på bogen så glider bogen mjukt på plats igen. Det behövs ingen kraft eller stret. Jag tror jag förträngt alla avsuttna ledövningar vi gjort hela vintern och allt pill med skrittövningar från i våras. Så klart tiden man lägger på honom ger utdelning! 

Jag tycker dock att traven är lite långsam men har valt att inte jobba med att driva på honom eller börja med tempoväxlingar ännu. När han gör allt så bra, dvs tar mjuk kontakt med bettet, ställer sig inåt, formar sig för skänkeln, håller takten, så känns det dumt att addera mera krav. Om vi tuffar på så här några veckor till, med lite mer trav efter rakbanan, så kommer ju både styrka och kondition med honom! 

Älskade häst! 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet