Att sätta igång med träningen igen

Jag har börjat träna igen. Jag kliver upp tidigt på morgonen och tränar innan jobbet, det är ofta tomt och skönt på gymmet då, och jag kan lungt puttra på med otvättat hår och nyvaken uppsyn utan att någon märker något. Från början kände jag mig väldigt vilsen. Jag har alltid förut tagit biocircuit-programmet med förinställda maskiner för just min form. Men jag har blivit så mycket sämre fysiskt, framför allt med min andning, så jag blir nedstämd då det står "30 % av programmet genomfört". När jag var frisk så gjorde jag 100% av planen utan problem. Nu är det väldigt olika och kan svaja under programmet. 

Så jag masade mig iväg till de icke-digitaliserade-maskinerna och de lösa vikterna och allt som jag inte brytt mig så mycket om på flera år. Men det kändes skönt. Som att komma hem. Utan att jag just tänkt så mycket på det så har jag delat upp styrketräningspassen i tre delar. En del benövningar, en del bröst, biceps och mage, och tredje delen består av rygg, axlar och triceps. Och så rullar jag på det schemat. Jag  gör en del per träningspass, och låter de andra två delarna vila. 

Jag lägger på låga vikter och gör övningen långsamt om jag känner mig svag, och så lägger jag på mer vikter och pumpar lite hårdare om jag känner mig stark. Ingen ruta säger att jag presterar 30% av mitt normala längre. HA! Där fick ni! Eller någon! Jag vet inte. Det känns som att jag vunnit över digitaliseringen! 

Jag joggar ju också väldigt försiktigt, för där tar också andningen stopp. Jag joggar tre minuter och promenerar två minuter, med 3% uppförslutning, och så håller jag på med det och lyssnar på musik tills 20 minuter gått. Från början gick det tungt men det förändras ganska snabbt. 

Och så solar jag solarium. Det känns också otroligt bra. Kroppen verkar svara helt okej redan nu men det är verkligen inte kroppen det handlar om just nu. Det handlar om mitt sinne. Det handlar om hur jag förvaltar min tid. Det handlar om att må bättre! 





Galishimo har motionerats idag med. Även idag 18 kilometer. Så även denna helg har han gått 3,6 mil, precis som förra. Tyvärr blev han överpigg hemåt, kanske för att det blåste friskt och snöade så kraftigt i sidled så att vi bitvis fick blunda. Men det finns verkligen inget tydligt stopp i honom nu. Man måste lirka och göra halvhalter och förhålla honom för att få honom att sakta in, för 3,6 mil på en helg verkar inte vara en utmaning för honom. Han vill bara springa mer ju bättre kondition han får. Jag tror jag skapat ett monster. Jag vet inte. Jag måste överväga att kolla säkerhetsvästar så han får vara monsterpigg utan att jag skadar mig om jag åker av. 

Glad är han i alla fall. Det är omöjligt att ta miste på. 

.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet