Är bakdelsvändning samlande?


Jag gillar verkligen bakdelsvändningar (det egentliga ordet är vändning kring bakdelen) och det finns flera anledningar till att jag gillar den. Det är en härlig känsla att kunna vända en hel hästbog på vikt och ytter tygel, och man får en känsla av bättre kontroll och samspel. Jag måste fokusera på vart jag har min vikt och mitt sittben också och ju bättre jag blir ju mindre behöver jag använda händerna. Jag har börjat göra bakdelsvändningar i skritt på en hand ibland och det fungerar överraskande bra. Dessutom märker jag att Galishimo blir starkare av det. Och om bakdelsväning är samlande? Ja den här bilden nedan säger väl en hel del. 



Ska Galishimo vända ytter framben framåt och inåt så måste han lägga vikt på bakbenet och om han ska lägga mer vikt på bakbenen så måste han aktivera magen. Bilden nedan visar hur han ser direkt efter att vi gjort övningen, då släpper han ut magen och ställer sig i sin naturliga (icke samlande) position. Stor skillnad, eller hur?! 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet