Långritt och lite galopp


Elin lånade Galishimo idag och jag tog en promenad med dem. När jag ryktade och gjorde i ordning Galishimo så upptäckte jag en riktigt stor sten (avlång, ca 2,5 cm, som ett halvt finger!) som hade lyckats kila sig in under vänster framsko alldeles vid strålen, och tog ett bra tag att få ut. Den lämnade en liten urgröpning efter sig. Den hade tydligt tryckt på strålen. Jag blev orolig att han ska bli halt av detta, men blir han halt så vet man åtminstone orsaken! Just nu visar han då inga som helst tecken på obehag. Kanske är det lite tur att han stått på extremt mjukt underlag och lera...



Det var i alla fall långrundan (10 km) på schemat då det är ett tillfälligt uppehåll i älgjakten. Galishimo blev jätteglad över att gå långrundan. Han stegade på glatt med öronen spetsade och bjöd in på en stabil och fin trav med Elin. Det var bara att hänga med och jogga med dem om man inte ville bli lämnad ensam. Sedan så galopperade dom en hel del. Galishimo har blivit betydligt mindre orolig i galoppen och jobbar bara på finare och finare. Fast tydligen undviker han höger galopp just nu. Jag och Elin resonerade som så att han kan få undvika höger galopp ett tag och så plockar vi fram den sedan när han blivit mer avspänd. Han tar en fin höger galopp på ridbanan (betydligt bättre än vänster, senast igår!) så det är nog inga större problem.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet