Sadelbyte på gång!

Ares nuvarande sadel som jag känner mig ostadig i

Jag tycker att det känts vingligt när jag ridit Ares, mest i trav, och jag har behövt grubbla lite på vad det beror på. Vi har ju några uppenbara orsaker, såsom att han inte är helt inriden, han är ju bara tre år, och att jag suttit i en westernsadel i fem år. Och sedan har jag knappt ridit alls på ett år. Såklart det påverkar balans och känsla av trygghet i en engelsk sadel. Jag tycker jag har haft svårt att stå stabilt i stigbyglarna och ge honom utrymme i traven. Och när jag känner mig vinglig och obalanserad blir jag också lite rädd och osäker. 

Men sedan så började jag tänka att kanske, kanske, blir jag mer hjälpt av en bättre sadel? Jag har ju flera års sadelutprovning i bakfickan med Galishimo. Jag minns verkligen hur jag upplevde hur olika sadlar påverkade mig. Kanske kan en bättre sadel hjälpa mig? En dressyrsadel kanske ger mig mer stabilitet och ramar in mig bättre? 

Sagt och gjort. Jag började prova lite sadlar. Låna lite sadlar. Höra mig för på nätet och med vänner, och fick slutligen prova min kompis sadel som sett jättefin ut. 

Den satt som en smäck! Jag longerade Ares i alla gångarter och sadeln satt som limmad på honom. Till slut frestades jag även att sitta upp själv i den. Även jag satt som en smäck! Det blev stabilt! Det gick bra att stå i sadeln! Allt kändes genast mycket bättre. Dessutom fanns det en exakt likadan till salu hos en sadelmakare. Jag mailade genast sadelmakaren och skrev ett lagom desperat mail, lite på liv och död, om att jag måste få veta om sadeln fortfarande finns till salu, och om jag kan köpa den. 

Och sedan dess har jag stirrat på min mobil. I ungefär tre dagar nu. Jag försöker att inte bete mig som en stalker och ringa fler gånger eller maila fler gånger. Men jag vill ha den sadeln! Jag vill! Hoppas hon kan skicka den på posten! Hoppas hon redan skickat den på posten! IGÅR!! 


Dressyrsadeln som jag provade och som jag gillade otroligt mycket!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet