Ridrädslan sitter inte djupt

"Om du är lite orolig i sadeln på din unghäst, så kan du ju få provrida min häst. Hon är en riktig klippa!" sa en westernryttare, och pekade på sin häst.
"Jag? Eller menade du någon annan...?" frågade jag.
"Ja. Du. Vill du prova?"
"Va? Rida?"
"Ja. Rida."
"DIN HÄST?!"
"Ja."

Sagt och gjort. Jag krängde mig upp i sadeln, jag var först orolig över att jag inte skulle ta mig upp överhuvudtaget, men det lyckades jag med relativt värdigt. Och ja, westernhästen var en klippa. Det var en Quarterhorse, som tävlat och som planerades att tävlas ytterligare. En tävlingshäst. Och denna dam var en häst av styrka och klokhet.

Först satte jag mig upp i sadeln och skrattade nervöst. Jag hade aldrig suttit på en westernhäst förut.
"Hur styr man?!" frågade jag lite rådvilligt och westernryttaren sa bara:
"Titta dit du ska så går hon dit." och så gjorde jag det, och mycket riktigt. Hästen gick dit jag tittade. Var hon ouppmärksam på vart jag tittade så kunde man lägga ena tygeln lite mot halsen så flyttade hon sig från tygeln och svängde på det sättet. Millimeterprecision. Jag fortsatte skratta. Men inte nervöst.

Efter ungefär tio minuter hade jag stannat, travat, ridit i en lope, ryggat, skrittat, svängt och skrattat ännu mer. Och sedan kunde jag inte hålla mig:
"Får jag prova galoppera?! Får jag?!" och westernryttaren bara skrattade och sa:
"Kör på! Ha kul nu!!"

En minut senare dundrade jag fram, i en fantastisk galopp, på en fantastisk häst. Euforisk av glädje glömde jag dock hur man stannade henne så den dundrande galoppen blev ungefär 200 meter längre än tänkt. Lydigt och kraftfullt dundrade hon fram med mig på ryggen. Med vinden mot ansiktet rodnade jag, och försökte med:
"Stanna?" "Ptro?" "Stopp?" "Halt?" "Snälla?"
Innan jag kom på att ryttaren sagt att man skulle säga "Woha."

Varpå hästen stannade omedelbart. Jag kunde inte sluta skratta och blev alldeles rosig om kinderna, över upplevelsen.

Jag tackade varmt för att jag fått rida hennes fantastiska häst. Jag insåg att min "ridrädsla" eller oro att rida Galishimo inte är en djup rädsla. Den är bara på ytan. Den är bara en reaktion på vad som hänt och en reaktion på vad jag och Galishimo gått igenom.

Innerst inne är jag alltså fortfarande en ganska självsäker ryttare. 
En ryttare som mer än gärna dundrar fram i galopp, på en främmande häst...


Jag är inte säker på om ryttaren godkänner att vara på bild på bloggen
 men jag fotograferade hennes fantastiska häst. 
..
,

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet