Han är ju bara tre


Efter en veckas vilande efter operationen följde mamma med mig till Galishimo. Jag kände mig fortfarande lite spak och det molade i magen efter operationen.

"Jo. Alltså. Jag vågar inte rida på honom så mycket. Jag är fortfarande rädd för att han ska kasta av mig." sa jag skamset och undvek ögonkontakt. Trots att det var så länge sedan, nu. Tiden går och jag håller mig krampaktigt fast vid samma ritual av väldigt korta ridturer och med hjärtat i halsgropen.
"Där ju inte konstigt. Men nu måste du upp." sa min mamma glatt och tillade:
"Var glad att han är så liten!"

Efter lite trevande kom jag slutligen upp i sadeln.

"Men så tjusigt! Men vilken lydig häst!" utbrast mamma och fortsatte:
"Vad fina ni är!" sa hon. Jag satt lite vilset på Galishimo och klappade honom lite nervöst.
"Nu måste du gå runt lite med honom så han får röra på sig!" sa mamma och Galishimo började genast gå, till synes smickrad över all denna uppmärksamhet.
"Men vad fiiina ni är! Tänk att du kommit så långt!" sa mamma. Märkbart imponerad. Sådär som bara mammor kan bli. Själv skämdes jag över min rädsla och min stela ridning. Mamma har ju sett mig rida sedan jag var sex år gammal, men hon har aldrig sett mig rädd. Jag satte mig av hästen. De senaste tre turerna har jag åtminstone slutat skaka av adrenalin och jag kommer mig smidigt både upp och av hästen. Det känns inte lika jobbigt. Men det känns fortfarande olustigt.

"Det är precis det här, som är att vara duktig på riktigt." sa hon glatt och fortsatte:
"Vem som helst klarar av enkla uppgifter. Det är när det blir svårt som de riktigt duktiga kommer fram. Din utmaning är att inte ger upp, och tillåta att saker faktiskt får ta tid."

Jag drog ned Galishimos huvud nära mig och strök honom över öronen och pannan. Han stod lydigt med huvudet sänkt och mamma strök honom över pannluggen. Jag la armen över hans huvud och klappade om halsen på hans andra sida. Så stod vi där och klappade om honom och kliade honom. Magen värkte lite fortfarande efter operationen, men det var skönt att åtminstone sitta på Galishimo en liten stund. För varje gång jag sitter på honom så känns det lite mindre läskigt inför nästa gång.

"Titta på ögonen på honom nu. Han är ju jättefin. Lite busig, bara. Han är ju bara tre." sa mamma. Bestämt.

.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback