Så tar vi ett steg över tröskeln

Han den där killen som brukar vara på gymet undrade om jag liksom vad-heter-det-nu ville hitta på något med honom. Det händer ibland att killar vill träffas sådär-vad-heter-det-nu- på fritiden och jag blir oftast väldigt smickrad, men det har kännts jobbigt att träffa en man sådär-vad-heter-det-nu på fritiden så jag har hållit mig undan och tryckt hemma i min lugna vrå i stället. På min höjd har jag sms:at dem och sett belåten ut när jag fått svar. På nyårsaftonen låg jag ensam ihopkurad mellan nytvättade lakan och lyssnade på en ljudbok som jag fått i julklapp. Gå på fest är ju jobbigt. Man vet ju aldrig vad som kan hända på sådana tillställningar. HEMMA däremot så vet jag precis vad som händer: Ingenting. Och det är bra så. Faktiskt.

Men så knackade han den där gymkompisen på. Han sa att han hade vänner som hade islandshästar och att jag gärna fick följa med honom dit. Så jag klev faktiskt över tröskeln från allt det där förutsägbara trygga ingentinget. Det där ingentinget som jag tyckte kändes bra. Faktiskt. Jag klev in i en bil och åkte efter några kringelkrokiga grusvägar och klappade slutligen lurviga ljuvliga islandshästar som var pälsade som björnar i vinterkylan. Ägarna var jätterara och sa att jag var välkommen tillbaka, och gymkillen såg riktigt nöjd ut över att jag var med.

Sådärja.

Det känns inte skrämmande. Nädå. Inte alls. Inte ett dugg.

.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet