Det får lov att göra ont

Jag har fortsatt sörja men klarat en promenad ute idag, vilket kändes lite som en seger. När jag försökte promenera dagen efter Galishimo gick bort så skakade hela kroppen. Det började i magen och mullrade som ett vulkanutbrott upp till ögonen, och jag fick sätta mig vid vattnet, gråta och ringa min mamma. Fortfarande i chock. Som att promenaden och rörelserna gungade igång känslorna. Jag var inte redo för en promenad då. Nu känns det bättre att promenera, mer rogivande.  


En del av det jobbiga är att jag fått kämpa med Galishimo så många år, och det var inte förrän nu på slutet han verkligen blev min drömhäst. När vi kunde skritta på lösa tyglar ute, även på hemvägen. När jag kunde åka på kurs och jag visste att jag kunde lita på honom och känna mig ganska trygg. När vi klarade alla övningar som tränarna gav oss. Inget mer näthat och prat om att jag förstörde min häst, inga mer oönskade råd från hästmänniskor som inte förstod vad jag egentligen brottades med, inget mer motstånd. 

Jag är så glad att vi slutade på topp och att han aldrig blev bortprioriterad. Men jag önskade jag hade fått fler år att njuta med honom. Jag tänkte att vi gjort första halvlek när han fyllde tio och nu väntade nästa halvlek, tills han fyllde 20. Den bättre halvleken. Då han hade erfarenhet och utbildning. 

Men det blev inte så. Han är borta nu. Jag kommer aldrig mer att sitta på hans runda, runda, rygg och släppa ut knäna och slappna av i höftpartiet och känna hur ökningen och kraften kommer från det. Jag kommer aldrig mer att balansera på min känsliga heliumballong och göra halt i en utandning. 

Resan slutade här. 

Och det får lov att göra ont. 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet