Ridning Oktober 2012

Jag stod på pallen och klappade Galishimo. Och klappade. Och klappade.
"Ska du inte kliva upp snart?" frågade sambon.
"Neej. Jag ska bara klappa lite till." sa jag sammanbitet. Hjärtat dunkade genom hela kroppen och jag kände mig rädd. Så jag klappade. Och klappade. Och klappade.

Och klappade.

"Alltså. Du kanske måste sluta klappa Galishimo snart." sa sambon.
"Hurså?"
"Du kommer att nöta bort all päls på honom."
"Det tror jag inte." sa jag och försökte dölja hur paniken spridit sig i kroppen.
"Alltså jag tror inte man kan BEGÄRA av en treårig unghäst att stå stilla och bli klappad hur mycket som helst."

"Det tror jag." svarade jag bestämt. Rösten stockade sig nästan i halsen av den höga pulsen och adrenalinet satt i magen, och pumpade ur sig rena panikhormoner, som ett okontrollerat kärnkraftverk.

*dudunk dudunk dudunk*


Sedan vände sig Galishimo om och bet mig på benet. Som om han sa:
"Men lägg av någon gång då. Du är ju pinsam!"

Så. Det var bara att sätta sig upp. Känna blodet pumpa genom kroppen. Skritta en kanonlugn, oinriden unghäst några steg. Låtsas vara lugn trots att jag inte är det. Och bara inse att det bara är en känsla jag har.

Och det kändes faktiskt bättre. Efteråt.







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet