Se upp för tåg


Det bästa med livet är att det går att förändra. Men det finns regler för förändring. Vill man förändra något så får man vara införstådd i att man inte med säkerhet kan säga hur framtiden blir. Man kan inte förutspå om förändringen är positiv eller negativ förrän man faktiskt fullföljt förändringen. Man kan ställa prognoser för framtiden men man kan aldrig veta.

Vägrar man förändra livet så kan man vara ganska säker på att livet fortsätter ungefär som det varit.

En sak som man kan vara säker på är dock att det alltid finns tillfällen för förändring. De tillfällena stannar alltid till som tåg på en perrong. Man kan alltid välja om man ska kliva på eller stanna kvar. Det kommer dock alltid fler tåg så man behöver aldrig oroa sig över att det tar slut på dem. De finns alltid där. Tåg med nya destinationer och nya förändringar.

Nu har det kommit ett tåg som står med öppna dörrar precis här framför mig, på perrongen. Tåget erbjuder mig ett fast jobb och högre lön. Tåget erbjuder geografisk närhet till min släkt och familj. Per och hans tax sitter där inne i tågvagnen och han klappar ivrigt på sätet bredvid honom. Han vill att jag och terven ska hänga med. Såklart vi ska resa tillsammans, säger han. Vi kan flytta ihop. Det finns plats.

Först tvekade jag och tänkte på hur löjlig jag skulle framstå inför de andra. Jag började oroa mig över om de andra skulle himla med ögonen och undra varför jag har så bråttom. Samtidigt litar jag på livet och på mig själv. Mina beslut har gett både lyckliga och olyckliga utslag men lustigt nog har alla beslut utvecklat mig och fått mig att växa som människa. De beslut som gett sämst utslag har märkligt nog tvingat mig att växa mest och det har ökat mitt självförtroende.

Så därför kliver jag på tåget. Shit vad det tåget kom fort. Det måste vara ett expresståg utan dess like.

Jag ska alltså flytta tillbaka till norrland.

Livet är förändring.


.

Kommentarer

  1. Välkommen! Önskar dej lycka till med det nya. Jag tror också att det är rätt att våga. De tåg jag har valt bort i livet ångrar jag oftast mer än de jag klivit på, även om de visat sig gå dit jag inte hade förväntat mej.

    SvaraRadera
  2. TACK Ingela! Nej, precis. Det är få saker jag ångrat att jag gjort... :)

    SvaraRadera
  3. Det är ju inte värre än att man flyttar igen om det inte fungerar!

    SvaraRadera
  4. Tasha: Precis. Det är kul att testa. :)
    Och tack för din lyckönskning, Tomix.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback