Året 2021

 


År 2021 var ju i det stora hela ett bra år men jag fick kämpa lite extra. 

Jag gick ned massor i vikt, från ca 72 kg till 57 kg som jag väger nu. Från början fick jag jobba hårt för att ändra mina matvanor men nu verkar kroppen ha ställt om sig och det känns för tillfället ganska enkelt. Jag blev singel och började dejta. Mina arbetsuppgifter förändrades från att utreda missförhållanden med stöd av lex Sarah, till enbart projektledning och stöd till verksamheter. Det blev helt klart ett lyft! Efter att ha utrett missförhållanden i åtta år så var det skönt att jobba med lite mindre pressade ärenden. 

Jag försökte växla upp ambitionerna med Galishimo och flyttade honom till ett annat, lite finare stall, men klarade inte riktigt av de högre kraven kombinerat med heltidsjobbet, och då går ju självklart jobbet först. Jag fick dock nya vänner och det är ju alltid kul! 

Under hösten flyttade jag Galishimo till en liten gård som ägs av en av mina bästa vänner Anna, där även Ebba hade sin häst Rand. Det blev billigare och närmare för mig att pendla, men sämre möjligheter för att rida dressyr eller rida efter arbetstid när det var mörkt ute. Vi hann rida tillsammans alla tre vid bara ett tillfälle, sedan blev Annas häst halt och Ebbas häst Rand fick avlivas. Fina Rand som jag och Galishimo ridit ut med massor, i flera års tid. Min terapihäst när jag varit trött på Galishimos nerver. Nu är han borta. 

 Efter detta har Anna köpt en ny unghäst (med otroliga kvaliteter) och jag har börjat få sällskap på uteritterna igen! 

Galishimo har blivit mycket säkrare på uteritter och vi kan äntligen rida snabbare ute, om omständigheterna är de rätta. 2021 var första året jag kunde träna strukturerat med galoppintervaller utan att behöva hjälp eller stöd från någon! Vi har även provat att rida lite mer ensamma i mörker. Galishimo tycker det är mycket roligare att ridas ute nu och han är het som sjutton när vi rider ut ibland. Jag kan exempelvis inte rida honom raka vägen hem utan måste snirkla mig lite på avvägar under hemvägen, så han inte hetsar upp sig för mycket. Men det är nästan bara roligt. Han älskar verkligen att röra på sig och uteritterna är sällan under en mil. 

Så det blev framsteg även 2021!



Jag är inte riktigt på det klara vad jag förväntar mig av 2022. Jag och Galishimo ska börja åka in i centrum regelbundet och gå på dressyrkurs varannan vecka, men jag har ingen klar bild på hur utvecklingen ska bli. Men det kanske min tränare har! 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet