En ny lycka

Jag sprang på löpband för första gången på väldigt många månader, eftersom jag vanligtvis springer utomhus. Det är märkligt men det känns som om kroppen plötsligt exploderat i form. Jag förstår inte varför. Kanske är det lugnet och att jag slutat stressa över jobb och relationer, men NÅGOT är det i alla fall och det känns otroligt bra. Jag märker skillnad för varje vecka i löpningen. Det känns nästan som ett mindre mirakel med tanke på att jag harvat på i tre år utan någon märkbar skillnad i hastighet.

Igår kändes det nästan overkligt. Jag sprang 13 km/h på löpbandet eftersom jag hade ett intervallprogram och efter fyra minuter så tänkte jag:
"Det här är ju inte särskilt tungt..." och ökade på till 14 km/h för att få ordentlig fart på mjölksyran. Det fick jag. Rejält.

Jag kan ju säga att jag aldrig någonsin sprungit 13 km/h ihållande i över tre minuter utan att känna en sugande smärta, stumhet i benen, panikartat flåsande och maniskt stirrande på klockan för att uthärda varje sekund. Nu var det plötsligt piece of cake. Mina ben trummade på riktigt bra, jag njöt av att få sträcka ut. Jag fick inte problem med andningen heller.

Kroppen börjar plötsligt anpassa sig. I stället för att le snett och säga att löpningen "åtminstone gör gott för själen om än den inte ger mig några direkta resultat" så får jag nu uppleva miraklet med en kropp i förvandling.

Det är nästan en ny form av lycka.

.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet