Galishimos Finest


Jag kämpar på med Galishimo. Jag är lite rädd fortfarande, men har inte panik på samma sätt som förut. Vi går långsamt framåt. Ibland något steg bakåt. Det händer inte så mycket. Vissa pass blir jättedåliga. Ibland vågar jag knappt sitta upp. Han har ett hett temperament och är verkligen känslig. Och jag då. Ovanpå. Som en liten tomte. Ibland livrädd.

Jag kan bli lite extra nervös när han börjar med sin egenhändigt uppfunna dressyrrörelse. Jag jobbar ju för att få honom att skritta, men ibland så har nöden ingen lag, och då improviserar han med rörelsen Kaputt. Det är något slags halvdött skutt med blottade ögonvitor. Inte alls särskilt farligt och det är lätt att sitta kvar. Men man undrar vad han gjorde. Så jag och sambon har konstaterat att han gjorde en Kaputt. Jag tror att det är en mindre variant av den spanska ridskolans mäktiga Caprioler och Croupader då krigshästen ståtligt hoppar i luften.

"Cauputte". Kanske man skulle ha kallat Galishimos rörelse, på spanska. Om rörelsen fanns på spanska. På svenska blir det Kaputt. Nog om detta.

Men så kan sambon filma mig och jag slås plötsligt av hur otroligt vacker han är.

Skitsamma att det tar lite tid.

Han är verkligen värd tid.

Finponnyn.



 
 
'

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet