Hjärnan är föränderlig

På 90-talet blev man itutad att hjärnan var statisk. Du dras med den hjärna du föds med och ju äldre du blir ju fler hjärnceller dör. Inga nya hjärnceller produceras men kommunikationen MELLAN hjärncellerna kunde gud ske lov utvecklas vilket på något vis kompenserade de små hjärncellerna som sakta och säkert skulle tuppa av, en efter en.

Tacka vet jag ny forskning. Hjärnan är precis lika levande som resten av kroppen. Förändrade utmaningar i livet och tankenötter som du inte konfronterats med förut tvingar hjärnan att fysiskt omformas i sin struktur. Hjärnceller kan VISST produceras om du lever i en situation som kräver en uppsättning nya hjärnceller, ungefär på samma vis som muskler utvecklas om du rör på dig på ett sätt som kräver starkare muskulatur. Hjärnan är en fet plufsig och framför allt föränderlig massa! Och inte nog med detta, det har visat sig att inte bara tankenötter får hjärnan att dra igång hjärncellsproduktionen, utan även motion.

Vanlig hederlig motion. Man kan alltså bli smartare av att röra på kroppen!

Jag lyckades få in regelbunden konditionsträning för två år sedan, och på dessa två år har jag varit på tre arbetsplaster på tre orter som alla känts tämligen krävande (men roliga!). Jag har lärt mig simma, tävlat i triathlon, separerat, varit singel, och skaffat en ny relation med en ny man.

Jag har med andra ord satt min hjärna på boot-camp. Den är tränad och knådad och granskad och vriden och vänd på, intill ursinne. Jag har gymat och tävlat och krisat och pustat ut. Jag trodde jag skulle få gråa hår av alla dessa ständiga utmaningar, men troligen så har jag mest bara fått lite nya fräscha bäbis-hjärnceller som höjer mig till nya intellektuella nivåer.

Nu gäller det bara att undvika att läsa framtida forskning så jag inte hittar något som motbevisar denna fantastiska tes om den föränderliga hjärnan.

.

Kommentarer

  1. Även om hjärnan inte skulle producera mer hjärnceller, så har du säkert lärt dig massor om dig själv. Du kan hantera situationer bättre och du är både starkare och modigare!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback