Pigg och fräsch lillfjupp!

Galishimo var fräsch idag! Jag frågade stallägaren om han sett om Galishimo betett sig konstigt i hagen eller verkat lite halt på morgonen?

"Galishimo?! Halt? Nej... han sprang som en tok i morse."
"Som en tok?"
"Ja, han lyckades få med sig Corzo också!"
"Jasså?"
"Ja, Corzo är den enda hästen av alla i flocken som han kan lyckas med att få igång, de toksprang flera varv. Han är inte ett dugg halt."
"Puh! Dåså! Tack!" svarade jag och kände en stor lättnad.

Men för säkerhets skull tog jag och Elin en vanlig "hundpromenad" med honom så han inte påfrestar foten för mycket såhär dagen efter broddtrampen. Han var precis som vanligt! ...Fast lite uttråkad över att det bara blev skritt och inget bus. Jag kände mig väldigt lättad...

Det finns inget värre än när ens djur är skadat, om än det är en så liten skada. Instinktivt vill jag ta in honom i stallet och isolera honom från omvärlden och linda in honom flera lager i skumplast. Men där tror jag våra instinkter krockar lite. Han vill nog gå med flocken där han är trygg, och följa sina rutiner som han är trygg med, utan bandage på benet, och få känna efter själv om han vill busa eller vila.


Kommentarer

  1. Va skönt att han klarade sig 😀 (nu finns det bevis att jag faktiskt läser bloggen) 😙

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet